Samtidskonst genom barns ögon
Om Göteborgs Konsthalls pedagogiska arbete i förskolan
Vad händer när samtidskonst möter barns nyfikenhet? Genom konstpromenader och utforskande samtal guidar Göteborgs Konsthall barn och pedagoger i förskolan att upptäcka den offentliga konsten i sitt närområde. Från Hjällbo till Gamlestaden växer nya sätt att se och förstå det vi möter – när barnens blick ger konstverk ny betydelse.
I och med konsthallens flytt till Slakthuset och att verksamheten tillfälligt står utan lokal görs lektionerna ute på förskolor och skolor. Under 2025 fokuserar konsthallen på att bygga upp relationer i sitt framtida närområde i Nordöstra Göteborg där 180 förskolebarn från cirka 13 olika förskolor deltar i konstpromenader och efterföljande workshop på förskolorna. Det här arbetet utgör en central del av Göteborgs Konsthalls långsiktiga satsning på konstpedagogik i nära samverkan med förskolor i området. Läs gärna mer om tidigare samarbete med Eriksbo förskolor.
Konstpromenad i Nordöstra Göteborg
Konstpromenad i förskolan är en av flera konstpedagogiska aktiviteter konsthallen anordnar där personal och barn i förskolan får utforska den offentliga konsten i sitt närområde. Varför är det då viktigt att både pedagoger och barn i förskolan får förkovra sig och lära mer om samtidskonst?
Det offentliga konstverket Blodet i oss (2019) av Ola Åstrand finns på Regementsvägen och är ett av flera verk som barnen som går konstpromenad runt Kviberg träffar på.
– Att kunna läsa och tolka bilder är lika viktigt som att förstå skriven text, och i en värld där bilder styr informationsflödet lämnas många barn och unga utan förmåga att navigera och reflektera över de visuella intryck de möter varje dag, säger Mija Renström, intendent för pedagogik på Göteborgs Konsthall.
Mija Renström, intendent för pedagogik på Göteborgs Konsthall. Foto: Lo Birgersson.
Konsthallen har precis avslutat konstpromenader på Förskolan Bergsgårdsgärdet 93 i Hjällbo, hur har reaktionerna varit?
– Vi har fått väldigt positiva reaktioner, framför allt på plats men även i utvärderingar. Barnen och pedagogerna har deltagit med stort intresse! Pedagogerna har inte jobbat med konst i offentliga rum på det här sättet tidigare men var positiva, nyfikna och ställde frågor kring verken och vår arbetsmetod. Vi pratade bland annat om språkutveckling, områdets förutsättningar och barnens rätt till staden, svarar Mija.
Vallmo och Gående hatt (2009) av Eva Lange på Bergsgårdsgärdet 89A är ett av de offentliga konstverken i Hjällbo som barnen tittar närmare på i sin konstpromenad.
Uppföljande workshop – där barnens tankar tar form
Konstpromenaden följs av en workshop i förskolan där konstverken och barnens upplevelser från promenaden är centrala.
Vi börjar med att titta på bilder från promenaden. Det är relationsstärkande och påminner oss alla om vilket äventyr vi var med om tillsammans.
Mija Renström, intendent för pedagogik på konsthallen
– Vi börjar med att titta på bilder från promenaden. Det är relationsstärkande och påminner oss alla om vilket äventyr vi var med om tillsammans. I samtalen fokuserar vi på språkutveckling där konstverken, bilderna och de gemensamma erfarenheterna blir ett stöd i att kunna formulera sig och vi hjälps åt att hitta ord tillsammans, förklarar Mija.
Verket Podalg (2021) av Thale Vange hittar du på Bunkebergsgatan 10 och är en av de konstverk i Gamlestaden som barnen ser under sin konstpromenad.
Sedan får barnen skapa utifrån konstverk de just sett och pratat om. De kan utgå från ett liknande material eller innehåll som finns i verket. Samtalen kan till exempel handla om hur former bildar kroppar, hur de förhåller sig till varandra eller om luftrummet i skulpturerna, det vill säga allt det som inte syns men ändå är så viktigt.
– Barnen har utvecklat en ny förmåga att upptäcka konst i sin vardag. Vi pedagoger ska fortsätta att utmana och stötta barnen i deras skapande, säger en pedagog på Förskolan Bergsgårdsgärdet 93 om samarbetet i en workshop med konsthallen.
Konstpromenad i Hjällbo. Foto: Förskolan Bergsgårdsgärdet 93.
Alla lektioner som till exempel konstpromenaden publiceras på KuBo och kan bokas i samband med terminsstart.
Göteborgs Konsthall i Slakthuset
Flytten till Slakthuset innebär nya möjligheter för konsthallen. En större ateljé ger plats för fler sorters aktiviteter och ett starkare konstpedagogiskt program – mitt i en stadsdel som själv befinner sig i förändring.
Göteborgs Konsthall har under en lång tid haft barn och unga som en central målgrupp och har utvecklat framgångsrika modeller för att göra samtidskonsten tillgänglig för fler, öka förståelsen för konstnärers arbete, att främja eget skapande samt att ökat delaktigheten hos barn, unga och vuxna. Vi kommer fortsätta att berätta om det konstpedagogiska arbetet framöver, då med fokus på grundskola och gymnasiet. Häng med oss på resan till Slakthuset!
fakta
Om konstpromenad och följande workshop på förskolor i Nordost 2025
Antal konstpromenader och följande workshop: 180
Antal deltagande elever: 607
Antal deltagande pedagoger: 112
Förskolor som deltar i konstpromenaden i Nordost 2025–2026
Angered och Gårdsten: Salviagatan 56 förskola
Gamlestaden och Utby: Anna Branzells gata 15 förskola, Beväringsgatan 3 förskola, Bunkebergsgatan 10 förskola, Hinderbanan 1 förskola, Lars Kaggsgatan 35 förskola, Luftvärnsvägen 23 förskola, Måns Bryntessonsgatan 10–12 förskola och Soldathemsgatan 19 förskola.
Hjällbo: Förskola Bergsgårdsgärdet 93.
Hur bokar jag konstpromenad och andra lektioner?
Du bokar via KuBo. KuBo är en gemensam satsning mellan förskoleförvaltningen, grundskoleförvaltningen, utbildningsförvaltningen och kulturförvaltningen i Göteborgs stad. Utbudet riktar sig främst till barn och unga 3-19 år i Göteborg under skoltid men det finns även utbud för yngre barn samt för kurser på gymnasienivå på högskolor.
Du som är pedagog eller lärare i Göteborg eller Västra Götaland kan skapa ett konto i KuBo. Sedan kan du boka arrangemang för din barngrupp eller klass.
Barn framför skulpturen Mycelia Sklerotia (2024) av Åsa Cederqvist. Privat bild.