Kan en sten bli en häst?
– Ett fördjupande konstpedagogiskt samarbete med förskolor i Eriksbo
Frågan ”Kan en sten bli en häst?” uppstod under en fortbildning som Göteborgs Konsthall genomförde tillsammans med pedagoger i förskolan. I fortbildningen fick både barn och personal utforska offentlig konst i sitt närområde. Frågan kom att bli symbolisk – och gav också namn åt ett treårigt fördjupningsprojekt där konsthallen och förskolor i Eriksbo tillsammans utvecklade ett långsiktigt konstpedagogiskt arbetssätt i förskolan.
Ett flerårigt samarbete med fokus på förskolans uppdrag
Under projektperioden deltog hundratals barn i olika konstpedagogiska aktiviteter. Enbart konstpromenaden i sig samlade 130 barn och 30 pedagoger. Projektet tog sin form utifrån en trestegsmodell som tidigare testats i ett samarbete med Lövgärdesskolan 2017, men vidareutvecklades i det här projektet:
1. Kompetensutveckling i förskolan – personalen introduceras till samtidskonst, visuell läskunnighet och konstpedagogiska metoder.
2. Workshop under resan till konsthallen – själva förflyttningen blir en del av lärandeprocessen, med reflektion och utforskande längs vägen.
3. Besök på Göteborgs Konsthall – barn och pedagoger möter utställningar och konstnärliga processer på plats.
Arbetssättet utgår från förskolans läroplan och har särskilt fokus på språkutveckling, där bild, samtal och skapande vävs samman.
Projektet genomfördes i nära samarbete med konstpedagog Subani Melin.
Att bygga relationer och stärka kompetens
Mija Renström, intendent för pedagogik. Foto: Lo Birgersson
– Jag längtade efter ett mer relationellt utbyte – att lektionerna inte bara skulle bli en check i en ruta per termin. Nyckeln ligger i att kompetensutveckla förskolepersonalen och bygga upp ett samarbete. Vi ville också ha en återkoppling från pedagogerna i förskolan på de aktiviteter vi tar fram så att vi kan lära av varandra och bli mer relevanta för förskolans verksamhet, säger Mija Renström, intendent för pedagogik på Göteborgs Konsthall.
För pedagogerna i Eriksbo blev projektet en möjlighet att gemensamt utveckla en ny arbetsmetod.
Konsthallen har blivit en naturlig del av barnens och pedagogernas vardag
Subani Melin, konstpedagog.
Subani Melin, konstpedagog. Foto: Lo Birgersson.
– I början var det inte självklart för alla i lärarlaget att arbeta med konst på förskolan. Men genom återkommande möten och ett ömsesidigt utforskande har ett starkt förtroende vuxit fram. Konsthallen har blivit en naturlig del av barnens och pedagogernas vardag, idag jobbar de med en helt ny självsäkerhet och en fördjupad förståelse för konstens roll i lärandet, säger konstpedagog Subani Melin.
Mija Renström fortsätter:
– Genom det första mötet med personalen på förskolan upprättar vi goda former för samarbete och relationsbyggande, där vi får syn på hur våra olika kompetenser stärker oss och bidrar till att nå de gemensamma målen som finns i förskolans läroplan men också de gemensamma mål som Göteborgs Stad har satt upp.
Barnens upplevelser
Projektet har också tagits emot med stor entusiasm av barnen, som ofta beskriver sin dag på konsthallen med stor glädje:
– Vi har målat. Vi har sett bilder. Vi har tittat på alla rummen. Vi har haft jätteroligt, säger två av förskolebarnen från en avdelning på Eriksbo förskola efter en av aktiviteterna.
Konstpedagog Subani Melin visar bilder efter konstpromenad med barn från förskolan i Eriksbo.
Fakta
Konstpromenader 2021–2025
Genomförda konstpromenader och
efterföljande workshop på förskolan: 239
Antal deltagare elever 2021–2025: 1073
Antal deltagande pedagoger/personal: 176